Jak redagować tekst

Artykuł powinien być zredagowany zgodnie z poniższymi wytycznymi:

Tekst powinien być opatrzony afiliacją i numerem ORCID.

Do tekstu należy dołączyć streszczenie w języku polskim (ok. 1000 znaków ze spacjami).

Należy wypisać minimum pięć słów kluczowych.

Materiał ilustracyjny:

- powinno zostać wskazane miejsce umieszczenia ilustracji (w tekście lub jako dodatkowe karty po głównym zrębie tekstu), a pliki w formacie jpg. lub tiff. o rozdzielczości 300 dpi należy przesłać niezależnie od pliku tekstowego.

- zdjęcia i ilustracje powinny być oznaczone numerem i opisem zdjęcia oraz źródłem pochodzenia lub prawami autorskimi

Tekst musi być wyposażony w przypisy oraz bibliografię sporządzone zgodnie ze standardami redakcji (zob. Jak redagować tekst).

Objętość tekstów:

Artykuły naukowe (ok. 40 tys. znaków),

Materiały (ok. 40 tys. znaków),

Sprawozdania (ok. 20 tys. znaków).

 

Tekst główny

1.   Teksty napisane czcionką Times New Roman 12 (interlinia 1,5, marginesy 2,5 x 2,5 cm), wyjustowane, bez ręcznego przenoszenia wyrazów.

2.   Tytuły książek, artykułów, dramatów, filmów piszemy kursywą, tytuły czasopism zapisujemy krojem prostym w cudzysłowie.

3.   Cytaty umieszczone w tekście głównym zapisujemy w cudzysłowie. Uwaga: cytaty dłuższe niż jedno zdanie wydzielamy graficznie w osobnej linii (zapisane czcionką Times New Roman 10, interlinia 1, bez cudzysłowu).

4.   W tekście głównym zasadniczo nie stosujemy skrótów, wyjątek stanowią skróty: m.in., np. Również w całości piszemy „rok” i „wiek”.

5.   Liczebniki główne 1-9 piszemy słownie, od 10 wzwyż stosujemy zapis cyfrowy. Liczebniki porządkowe zapisujemy słownie.

 

Przypisy

1. Przypisy dolne (na każdej stronie), elementy przypisu oddzielone przecinkami, przypis zakończony kropką.

2. Elementy przypisu: inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł (kursywą), ewentualnie redaktor, opracowujący lub tłumacz, miejsce i rok wydania, strona

Przykłady:

Książka autorska:

A. Sewerynik, Prawo autorskie w muzyce, Warszawa 2014, s. 81–84.

Książka nieautorska:

Teatrologia w Polsce w latach 1918–1939. Antologia, wybór tekstów i oprac. E. Udalska, Warszawa 1979, s. 231–232.

Artykuł w gazecie/czasopiśmie:

J. Mayer, Śląsk poetycki, „Dziennik Polski” 1938, nr 307, s. 11.

Hasło słownikowe:

H. Bartnicka-Górska, Grus Kazimierz, [w:] Słownik artystów polskich i obcych w Polsce

działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 2 D–G, Wrocław 1975, s. 499–501.

Artykuł pisany pod pseudonimem:

Refleks [J. Przybyła], Historia „Szczutka”, „Polska Zachodnia” 1928, nr 31, s. 5.

Materiał źródłowy z sygnaturą:

J.R. Bujański, Żywot poczciwy pana Prezesa, rękopis Biblioteki Śląskiej, sygn. BTLw 82

 

3. Polskie odniesienia w przypisach: tamże, taż, tenże, tegoż, tejże.

Przykłady:

Przypisy następujące po sobie, odniesienie do jednej pracy:

J.R. Bujański, Narodziny zaczarowanej dorożki. Szkice do portretów: Władysław Broniewski, Konstanty Ildefons Gałczyński, Adam Polewka, Jan Wiktor, Jerzy Zawieyski, Kraków 1989, s. 50.

Tamże, s. 50.

Przypisy następujące po sobie, odniesienie do jednego autora:

J. Mayer, W kopule florenckiej katedry, „Dziennik Polski” 1937, nr 223, s. 15–16.

Tenże, Z książnic florenckich, „Dziennik Polski” 1938, nr 147, s. 10.

Pojedynczy tekst tożsamego autora w większym zbiorze:

I. Poniatowska, Mazurki Chopina w transkrypcjach Pauliny Viardot,

[w:] tejże, W kręgu recepcji i rezonansu muzyki. Szkice chopinowskie, Warsza-

wa 2008, s. 59–73.

M. Tomaszewski, Obecność muzyki Chopina w twórczości rówieśników i następców, [w:] tegoż, Muzyka Chopina na nowo odczytana. Studia i interpretacje, Kraków 1996, s. 107–154.

 

4. Odsyłacze do źródeł internetowych:

Autor, tytuł kursywą, adres strony, data dostępu umieszczona w nawiasie kwadratowym lub tylko adres strony i data dostępu

Przykład:

A. Heinrich, Teatr jako broń wojny. Teatry języka niemieckiego w okupowanej Europie podczas II wojny światowej, https://miesiecznik-wobec.pl/teatr-jako-bron-wojny-teatry-jezyka-niemieckiego-w-okupowanej-europie-podczas-ii-wojny-swiatowej-anzelm-heinrich/ [dostęp: 15.09.2024].

https://katalog.bibliotekazkp.org.pl/ [dostęp: 27.10.2024].

 

Bibliografia

1.     Bibliografię należy ułożyć w porządku alfabetycznym, zaczynając od nazwiska autora. Elementy opisu: nazwisko i pełne imię autora, data wydania w nawiasie okrągłym, tytuł (kursywą), ewentualnie redaktor, opracowujący, tłumacz (inicjał imienia i nazwisko), miejsce, nazwa wydawnictwa po dwukropku, numery stron.

2.     W zależności od wykorzystanych materiałów bibliografia powinna zawierać podział na kategorie, np. archiwalia, źródła, akty prawne, artykuły prasowe, opracowania.

 

Przykłady:

Książka autorska:

Arendt Hannah (1998), Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, Kraków:

Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Książka redaktorska:

Leksykon polskich artystów karykatury od 1945 do 2013 (2013), red. Z. Zaradkiewicz, G. Godziejewska, Warszawa: Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego.

Artykuł w prasie/czasopiśmie:

Drewniak Bogusław (1978), Organizacja niemieckiego życia teatralnego na obszarach Polski wcielonych do Rzeszy w latach II wojny światowej, „Przegląd Zachodni”, nr 4, s. 5-6.

Hasło słownikowe:

Pawłowicz Weronika (2023), Józef Jan Mayer, [w:] Kresowianie na Śląsku do 1945

roku. Leksykon, t. 1, pod red. K. Kleszcza i M. Kalczyńskiej, Opole: Instytut Śląski, s. 217–219.

Materiał archiwalny:

Archiwum Zakładowe Biblioteki Śląskiej. Dział Uzupełniania Zbiorów. Teczka 5/4. Akcja zabezpieczenia księgozbioru 1944–1945.

Materiały biblioteczne:

Grus Kazimierz, Album karykatur Grussa,, grafika Biblioteki Śląskiej, sygn.

G 7189 IV.

Uwaga:

Jeśli w bibliografii mamy kilka prac jednego autora układamy je w porządku alfabetycznym.