Od powstańczej euforii do goryczy rozczarowania – powstania śląskie według Kazimierza Kutza (PDF 462 KB)
Abstrakt
Celem artykułu jest omówienie motywów plebiscytowo-powstańczych w twórczości Kazimierza Kutza (ze szczególnym uwzględnieniem filmowego tryptyku: Sól ziemi czarnej, 1969; Perła w koronie,
1971; Paciorki jednego różańca, 1979) i refleksja nad nimi w kontekście ewolucji poglądów reżysera. W ciągu lat Kutz uzupełniał bowiem
pierwotną wizję powstań, wypowiedziami wyrażanymi w formie teatralnej, eseistycznej, literackiej, które wskazywały nie tyle nawet na
dokonanie jakiejś zasadniczej rewizji wcześniejszych przekonań, ile
na nieustające rozwijanie krytycznego namysłu nad bilansem narodowościowych zrywów oraz nad śląską tożsamością. Autorka dokonuje przeglądu i podsumowania najważniejszych reprezentacji tego
tematu przez Kutza reżysera, literata i publicystę.